Stress versus indre ro

De seneste mange dage har jeg bevaret roen på trods af, at jeg har brugt to dage i selvskab med Majken Matzaus og de ca 20 andre medstuderende på Stresscoaching Uddannelsen. Desuden har jeg haft to seancer med klangmeditation og klangbad i det yogalokale, jeg lejer, når jeg er i København. Ydermere har jeg mødtes med 3 af mine meget gode venner.

Havde det her været for år tilbage, havde jeg ikke kunne været så rolig som jeg er nu. Både mens jeg var midt i mine indholdsrige dage, før og efter.

Istedet havde mit nervesystem arbejdet på overload. Ja, ved hver ting, jeg skulle "præstere" havde mit nervesystem reageret på "alert- alert" og set fare og blinkende røde lygter overalt.

For at kunne klare både uddannelsesdagene med de mange mennesker, jeg skulle forholde mig til og undervisningsindholdet - plus mine egne klangoplevelser, ville adrenalinen pumpe løs i min krop... og det vil den sansynligvis også gøre i skrivende stund. Men sådan er det heldigvis ikke mere.

Måske fordi jeg har integreret klangmeditationen i mit liv og mit virke. Klik på linket herunder og se mig spille på mine klangskåle: Klangmeditation varer ca 1 minut.

 

Stilhed

Måske oplever du dig selv i krise for tiden eller du kan se, at een af dine nærmeste er bukket under med stress efter en længere tid med en stressbelastet hverdag.

Når vi er stressede, ser vi oftest ikke stress signalerne - det gør alle andre udenom os. Jeg kender til hele forløbet, hvor man erkender (modvilligt) at man bliver nødt til at sygemelde sig. Jeg kender til de følelser, der oftest kan overskygge hele tilværelsen. Det kan f.eks. være:

Som stress sygemeldt spørger man sig selv:

  • "Hvornår får jeg egentligt overskud og energi til at få ordnet det værelse, sat styr på hjemmet og får inviteret gæster hjem til sociale sammenkomster?"
  • "Og kan man tillade sig at blive væk fra familie middage eller runde fødselsdage, når man oplever sådan en ulidelig træthed?"
  • Hvornår holder trætheden op?
  • Er det normalt at føle sig overvældet af en enkelt daglig opgave?

Træthedsfasen er en fase de fleste stressramte kommer igennem.

Det er denne fase og fasen op til og efter, jeg har fået tools - ja redskaber til at hjælpe dig/den stressramte igennem. Det er een af de mest vanskeligste faser, men heldigvis kan jeg være det fyrtårn, der lyser op i mørket, hvor du allermest har brug for det.

Lige for at pointerer det, så du ikke ligger og bekymrer dig over, at det er dig, der er noget i vejen med, så vil jeg sige, at det er et godt tegn, hvis du oplever en altoverskyggende træthed. Nogengange tror man, at man må være ved at blive skør, når man kan ligge apatisk uden at være i stand til at røre sig ud af flækken, uden at kunne præstere.

Vi bekymrer os oftest, hvad de andre dog ikke tænker om een?

Og hvis du endnu ikke er sygemeldt med stress?

Ja så skulle du måske overveje at tale med en dygtig stresscoach om din situation og din liv, set gennem dine briller? Stresscoachen kan hjælpe dig med at spejle dit liv og sætte tingene i perspektiv, så du lettere kan overskue din dagligdag. Stresscoachen rådgiver dig skridt for skridt i dit forløb med stress - ligefra du træder ind i klinikken og fortæller, at du er kommet for at at hjælp.

Men sommetider er vi slet ikke klar over , at vi trænger til hjælp! Vi overser alle faresignalerne og selvom vi tager den ene test efter den anden og vi altid rammer i rød eller orange zone, jamen så kan vi jo lige klare et par opgaver eller tage ansvaret for nogle flere projekter. Og sådan hober det sig op. Vi løber hurtigere og hurtigere, men kan ikke selv se hvor effektive vi reelt er. Vi bliver fartblinde. Når vi ikke selv kan standse op, skal vi have hjælp dertil - og det kan en stresscoach eller stressrådgiver hjælpe dig med at få.

Ja jeg kender det fra mit eget forløb med stress i orange eller rød zone. Men dengang var der ingen, der fortalte mig hvad der var normalt for een som mig i min situation. Jeg troede, jeg bare skulle klø på. Og fordi ingen bad mig om at gå ned i gear - ja måske gjorde de det venligt, men når man virkelig er langt mere effektiv end  ti mennesker på samme tid og man ikke selv finder det i orden at drosle arbejdsopgaverne ned, ja så skal der en professionel person med i forløbet, du kan søge råd og støtte hos undervejs.

Han eller hun kan hjælpe dig med at sygemelde dig og når du først er sygemeldt - skal du holdes på sporet af, at du absolut ingenting skal præstere. Din adrenalin vil stadig pumpe ekstra energi ud i blodbanerne i en stund, så du føler at du sagtens kan magte at hjælpe netværket også selvom du er sygemeldt. Men som sygemeldt med stress gæder det om at finde roen, den indre ro.

Måske er du allerede sygemeldt og har været det i længere tid end en måned?

Ja så kan du sikkert genkende følelsen af magtesløshed, apati, træthed og uoverskuelighed?

Apatien og trætheden er en del af manges liv  Og jeg kan trøste dig med at den varer ved i ugevis, måske månedsvis - så der er kun eet at gøre - og det er at slappe af. Med god samvittighed!

Oftest slår man sig selv i hovedet over, (deraf opstår hovedpinen) at for fanden da: Tag dig da sammen og få styr på dit liv!

Dine nærmeste forstår dig sikkert heller ikke, når du begynder at passe på dig selv, aflyse alle sociale sammenkomster. Tro mig jeg ved, hvor svært det er at sige nej til  sociale events og i det hele taget ikke rigtig være i stemning til at mødes. Men det at kunne sige nej, er faktisk et godt tegn. Så tillykke med det.

Som stress sygemeldt er det naturligt at vi slårperfekt skal jeg se ud, førend jeg træder udenfor min hoveddør os selv psykisk ovenihovedet med kritiske overbevisninger og vi har svært ved at mærke vores center, den indre kerne - fordi... alt måles i de ydre aktiviteter, i at tilfredsstille arbejdsgiveren, familien, vennerne, foreningerne og alt det andet, vi formår at navigerer rundt imellem.

Vi skal bevare facaden og inden vi træder udenfor vores hoveddør skal vi helst se perfekte ud. Der må ikke kunne sættes en finger på vores påklædning, make-uppen skal sidde perfekt og alt det ydre skal se perfekt ud. For det vi gemmer på inderst, er jo ikke perfekt. Det kan de andre (heldigvis) ikke se. Men sommetider skal vi øve os i at lade facaden krakelere lidt, slå revner, være ligeglad med om vi ser herrens ud, når postmanden og pizzamanden leverer vores bestillinger personligt til os i hoveddøren eller vi skal til lægen.

Udfordre dig selv og løsn dit greb om dig selv. Mød op til en samtale eller et møde med psykologen uden at sætte facaden på med opsat hår, neglelak på de nedbidte negle og lad være med at tage dit mest tjekkede tøj på. Prøv det - bare en enkelt gang og se hvad der sker.

I stresskolapsfasen - skal vi IKKE præstere, men derimod er ro vores medicin, eller i bedste fald kan vi forsøge at finde ro. Ro er helt klart en mangelvare, når vi i årevis har tillært vores nervesystem, at der skal være fokus på uro. Mønten har to sider. Og det er egentligt disse to sider, eller kompetencer om man vil: Stress og uro versus indre ro, der er blandt mine stærkeste kompetencer.

 

En dag vil du sikkert også have overskud til at præstere, som jeg gør i det omfang, jeg er i stand til, lige her og nu - på trods af, at jeg engang har været kollapset fuldstændigt pga stress. Men lige nu skal du hverken præstere, udrette eller gøre noget for at være perfekt. Du skal ej heller handle og sætte ting igang. Lige nu skal du blot være dig. Væren fremfor gøren.

Jeg har lavet et par CD´er du kan købe og derefter downloade på din PC - også kan du lytte til dem, når du skal sove og finde ro.

Du kan også komme hveranden uge til en fysisk klangoplevelse, hvor der er fokus kun på dig. Men vent til den værste stress er drevet over. Her kan jeg anbefale dig at booke tid til klangmassage. Book gerne en så lang tid som muligt, da der skal være tid og ro til dig og din væren.

Så du kan slippe dine tanker for en stund og fyldes op med ro og nærvær fra klangskåle og gongernes afspændende klange. Det vigtige er at kunne være i nuet. Det er her glæden kan opstå, nærværets glæde. men først skal frøet sås.

Og husk vi tror vi skal handle os ud af en fare, en stress-sygemelding, men det skal vi ikke.

Rolige klanghilsner

Anne Viese

PS.

Tidsbestilling til stresscoaching, klangmassage med fokus på stress eller køb af klangskåle gøres på min mail: Annes@klang-oplevelser.dk

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.

Følg mig og få særlige fordele ;-)

Læs med, når jeg skriver om bl.a. stress, klang og de spændende udfordringer, jeg har som iværksætter. Desuden får du:

- Særlige invitationer med rabat fordele.
- Opdateringer på kommende klangoplevelser.
- Tilbud på kurser, medier og litteratur.

Nyhedsbrevet udsendes 2-4 gange pr. måned og du kan til hver en tid afmelde.